per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
7
32
90541
فضیلت و مقام «رضا» وراه های کسب آن
بتول سادات امینی
batolsadatamini@gmail.com
1
دانش آموخته سطح سه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا(س)
«رضا» از بهترین فضایل اخلاقی و از بالاترین مقامات مومنین است که در نتیجه محبت کامل انسان به باریتعالی به وجود میآید. رضا به معنای بیرون آمدن بنده از رضای خویشتن و داخل شدن به رضایت محبوب است و در یک کلام، هر آنچه که محبوب اراده کند. این فضیلت معنوی قابلیت بررسی و دقت از منظرهایی چون دین پژوهی، اخلاق، کلام، جامعه-شناسی و روانشناسی را داراست و در این مجال سعی شده است ذیل بعد اخلاقی و با مویداتی از آیات، روایات و کلام حکما و رویکرد توصیفی تحلیلی به این مقام پرداخته شود. این جستار، پس از واکاوی واژة رضا و مقایسه آن با مفاهیم مرتبط و بررسی ریشهها و آسیبشناسی آن، به شناخت مهمترین راههای کسب این فضیلت اخلاقی از دو بعد نظری و عملی خواهد پرداخت. توجه به قضا و قدر الهی، شناخت ماهیت دنیا و مثبت اندیشی از جمله راههای نظری و یاد مرگ، عبادت و قناعت از راههای عملی کسب این فضیلت اخلاقی است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90541_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
رضا
تسلیم
ناخشنودی
کسب فضیلت
per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
33
48
90692
امکان تغییر پذیری فطرت
فرشته زارعی
fzareipsychology@gmail.com
1
طاهره ماهروزاده
mahrozadeh@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه الزهرا(س)، دانش آموخته سطح دو جامعه الزهرا(س) و همیار پژوهش طرح تربیت پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س)
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث موسسه آموزش عالی بنت الهدی
از بنیادیترین نظریات موجود در انسانشناسی اسلامی «فطرت» است. اسلام با معرفی فطرت به عنوان امری غیراکتسابی، عمومی و ثابت که بر محور توحید قرار دارد، یکی از اصلیترین مبانی مورد نیاز انسانشناسی را تبیین کرده است که میتواند پایه و اساس سایر نظریات باشد. در مقالة حاضر، امکان ثبات یا تغییر فطرت در قالب سه فرض بررسی شده است: تغییر فطرت، ثبات فطرت و بالفعل بودن آن و ثبات فطرت و بالقوه بودن آن. هر یک از مفروضات گفته شده، مبانی مختلفی با خود به همراه خواهد داشت و اصول، هدف و روش متفاوت و به تبع آن، سهم مسوولیت متفاوتی بر شانة نظام تعلیم و تربیت قرار خواهد داد. هرچند فطرت به عنوان امری ذاتی انسان شناخته میشود، اما ارتباط و تاثیرپذیری آن از محیط قابل انکار نیست، به صورتی که برای بروز و شکوفایی فطرت نیاز به محیطی موافق با آن است و محیط مخالف فطرت نیز میتواند امکان خاموشی آن را به همراه داشته باشد.
https://nj.jz.ac.ir/article_90692_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تربیت
فطرت بالفعل
فطرت بالقوه
ثبات فطرت
عمومیت فطرت
per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
49
74
90694
تحلیلی بر نعمت های بنی اسرائیل و پیامدهای ناسپاسی آن
محترم قوی
mfqavi@gmail.com
1
طاهره میراحمدی
tmiragmadi1392@gmail.com
2
مدرس تفسیر و علوم قرآنی و عضو گروه علمی مرکز تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی جامعه الزهرا(س)
دانش آموخته سطح سه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا(س) همیار پژوهش طرح تربیت پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س)
سرگذشت پر فراز و نشیب قوم بنیاسرائیل که از نعمتهای فراوان مادی و معنوی برخوردار بودند و معجزات بزرگی را به چشم دیدند، دارای نکات تربیتی مهمی است. نوشتار حاضر به تحلیل عملکرد این قوم در برابر نعمتهای الهی با توجه به آیات قرآن و منابع روایی و تفسیری اختصاص یافته است. این پژوهش با واکاوی زوایای مختلف زندگی این قوم، تصویر روشنی از چگونگی برخورد آنها با نعمتهای الهی و علل و زمینههای ناسپاسی آن ارائه میدهد. نعمتهایی مانند نجات از بردگی فرعون، برخوردارشدن از امکانات زندگی، جاری شدن چشمههای دوازدهگانه، سایه افکن شدن ابرها، غذاهای رنگارنگ، رها شدن از بن بستها و وارد شدن به بیت المقدس از نعمتهای مادی و نزول تورات، اتحاد، عفو الهی و ارسال انبیای متعدد از مهمترین نعمتهای معنوی بنی اسرائیل است. پیامدهای ناسپاسی این نعمتها نیز صاعقهزدگی، سرگردانی در بیابان، تحریم طیبات، طاعون، قساوت قلب، تحت سلطه قرار گرفتن، ذلت و خواری، لعن الهی و حبط اعمال است که در این جستار با روش تحقیق تحلیلی توصیفی مورد واکاوی قرار گرفته است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90694_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
بنیاسرائیل
کفران نعمت
نعمتهای مادی
نعمتهای معنوی
per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
75
102
90695
راه کارهای ارتقای تعامل بانوان شاغل با خانواده
طاهره محقق
taherehmohaghegh@gmail.com
1
کارشناس ارشد اخلاق کاربردی، پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه الزهرا(س)
اشتغال زنان در جوامع در حال توسعه پدیدهای اجتنابناپذیر است. دغدغه یک بانوی مسلمان که وظیفه خود را حفظ نظام خانواده میداند، چگونگی ایجاد هماهنگی و انطباق وظایف اصلی خود، اعم از وظیفة همسری و مادری، با مقولة اشتغال است. این مقاله میکوشد راهکارهایی برای کمک به زنان شاغل ارائه دهد تا بتوانند اشتغال و خانواده را در کنار هم حفظ نمایند. تعامل بانوان شاغل با خانواده از این جهت اهمیت دارد که موجب ایجاد صمیمیت میان اعضای خانواده شده و آنان را افرادی با گذشت، منطقی و خردمند تربیت میکند و این تربیت، به ارتقای اخلاق در جامعه نیز کمک خواهد کرد. بر اساس دستاورد تحقیق حاضر، ارتقای تعامل در سه حیطة شناختی، اخلاقی و رفتاری صورت میگیرد. بدین منظور راه-کارهایی جهت ارتقای تعامل و نحوة به کارگیری این روشها در سه حوزه شناختی، اخلاقی و رفتاری ـ عملی ارائه خواهد شد.
https://nj.jz.ac.ir/article_90695_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
خانواده
تعامل
مسوولیت
زنان شاغل
per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
103
122
90697
سیره حضرت زهرا علیها السلام در تربیت فرزند
سیده زهرا موسوی
tobazm@gmail.com
1
سطح سه تعلیم و تربیت، پژوهشگر گروه اخلاق و تربیت جامعه الزهرا(س)
تربیت فرزندانی که دارای شخصیتی سالم و باثبات بوده و در آینده بتوانند در جامعه نقش پیشبرنده و مفیدی ایفا کنند، از مهمترین دغدغههای والدین و برنامه اساسی خانواده است. روشن است که دستیابی به این مهم نیازمند الگویی قابل اطمینان و تضمینی است، به گونهای که ضمن سازگاری با شرایط روحی و جسمی کودک، نتیجه خوب و مناسبی را نیز به همراه داشته باشد. برای رسیدن به چنین الگوی تربیتی بهترین و نزدیکترین راه، استفاده از سرچشمه وحی و خاندان پاک عصمت و طهارت((ع)) است. از این رو این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیره حضرت زهرا(س) در کتب روایی اختصاص یافته است. آنچه از این پژوهش میتوان دریافت این است که حضرت زهرا(س) در روش تربیتی خود به نیازهای مادی و معنوی فرزندان توجه داشته و به تربیت در دو بعد مادی و معنوی اهتمام ورزیدهاند؛ چرا که در تربیت کودک نه تنها جسم، بلکه سایر ابعاد عبادی، عاطفی و اعتقادی و... فرزندان باید مورد توجه قرار گیرد و نقطه آغاز دامان مادر است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90697_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تربیت
سبک زندگی
حضرت زهرا(س)
فرزند پروری
per
جامعه الزهرا(س)
فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه
2676-5071
2017-05-22
4
121
123
140
90698
ورزش بانوان از منظر فقه اسلامی
زینب مشهودی
z.mashhoodi@chmail.ir
1
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، طلبه سطح دو جامعه الزهرا(س)
امروز با تحول در شیوه زندگی شهری، ورزش برای زنان امری جدی تلقی میشود که به سلامت جسم، نشاط روح، انجام صحیح نقش مادری- همسری و تربیت نسل آینده کمک میکند. در دین اسلام نیز هر عمل مشروعی که موجب نیرومندی و تقویت جسم و روح افراد و به طور کلی سبب نشاط و نیرومندی جامعه شود، مطلوب بوده و مورد تایید قرار گرفته است. از این رو هدف اصلی این تحقیق، شناخت ماهیت ورزش بانوان بر اساس معیارهای اسلامی و مطابق با منزلت زن مسلمان است. در این جستار برای بیان مسائل مربوط به ورزش بانوان، با رجوع به حوزه فقه اسلامی و جستجو در مصادر و منابع فقهی شیعه، اصول کلی ورزش بانوان مورد بررسی قرار گرفته است و این نتیجه به دست آمده است که با توجه به سیرة عقلا و اصل برائت، ورزش برای بانوان مباح است و موید آن آیات و روایاتی است که در زمینة تندرستی و تقویت جسم وجود دارد. محدوده این امر نیز تا آن جا که برای آنان ضرری نداشته باشد و مستلزم فعل حرامی نگردد، مجاز شمرده شده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90698_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
فقه شیعه
پوشش
ورزش بانوان
نظام خانواده
اختلاط زن و مرد