ORIGINAL_ARTICLE
جریان شناسی سلفیه تندرو در نیجریه
نیجریه یکی از مهمترین کشورهای شمال غرب آفریقا است که دو گروه سلفی ـ جهادی جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد (بوکوحرام) و جماعه انصار المسلمین فی بلاد السودان، عهدهدار حرکت سلفی جهادی در این کشورند. بیشترین تمرکز بوکوحرام بر دشمن نزدیک، یعنی مسلمانان نیجریه و به خصوص شیعیان است. در مقابل انصار المسلمین بر مقابله با دشمن غربی و دولت فاسد و نیز غیرمسلمانان این کشور تاکید دارد؛ اختلاف رویهای که در تفاوت بین اربابان این دو گروه یعنی داعش و القاعده نیز به وضوح مشاهده میشود. رواج افراطگرایی در میان مسلمانان در اواخر قرن بیستم، نگرانی مسلمانان از تبلیغات گسترده مسیحیت ، رشد مذاهب و فرق مختلف ، گسترش تبلیغات و اقتدار آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی در این منطقه و تاثیرپذیری از تبلیغات فرقههای انحرافی مانند وهابیت و حمایت دولتهای ثروتمند عرب ، از مهمترین علل شکلگیری این گروهها معرفی شده است. نوشتار پیش رو، با هدف جریانشناسی سلفیه تندرو در نیجریه، به روند شکلگیری و گسترش دو گروه اصلی سلفیه جهادی در این کشور پرداخته است. روش تحقیق در این جستار، جمعآوری اطلاعات از طریق جستجو در منابع مکتوب و پایگاههای اینترنتی است . نخست به بررسی گروه جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد پرداخته شده و پیشینه، اقدامات، برخورد آنان با شیعیان و ایدئولوژی آن اشاره شده است و سپس گروه انصار المسلمین فی بلاد السودان مورد بررسی قرارگرفته و پیشینه، اقدامات، ایدئولوژی و ارتباط آن با گروه القاعده و بوکوحرام آمده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90806_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
7
26
نیجریه
سلفیه جهادی
بوکوحرام
انصار المسلمین
اسلامی، حامد ، جایگاه بوکوحرام درتاکتیک واستراتژی غرب، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1393.
1
امید، محمدجواد، ، بوکوحرام ، قم: مجموعه مقالات کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، 1393.
2
امیدی، یدالله، القاعده تاریخچه پیدایش مبانی فکری و عملکرد آن، تهران: انتشارات جوهر حیات،1390 .
3
بطحائی، سیدعلی، «بوکوحرام طعم تلخاسلام تکفیری باچاشنی عقلگریزی وخشونت»، مکرتکفیر 2،کنگره جهانی جریانهای افراطی وتکفیری ازدیدگاه علمای اسلام، تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی،1393.
4
بیگدلی، علی، اسلام در آفریقا، قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر جامعه المصطفی (ص) العالمیه ، 1390.
5
پاکتچی، احمد، بنیادگرایی و سلفیه، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)،1390.
6
عماد، عبدالغنی،الحرکات الإسلامیة فی الوطن العربی، بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة،2013 م.
7
Abubakar, Abeeb Olufemi, Nigerian Islamist Sect Threaten to Widen Attacks, 2012.
8
Ambibola, Adesoji, ‘The Boko Haram Uprising and Islamic Revivalism in Nigeria’, Africa Spectrum. Vol. 45, No. 2. 2010.
9
European Commission's Expert Group on Violent Radicalisation, ;Radicalisation Processes Leading to Acts of Terrorism ; , A Concise Report submitted to the European Commission. 15 May 2008.
10
Ezedani, Emenike ,Boko Haram Chibok Girls And All Matters Nigeria Security, 2015.
11
Ibraheem, Zeenah, ‘The Islamic Awakening: Islamic Struggle, Correct Path to Lasting Success, Islamic Movement of Nigeria’.( n.d)
12
Institute for Economic and Peace, ‘Global-Terrorism-Index-2015’.
13
Insurgency in Nigeria: Islamism and Militancy in Northern Nigeria;, (NIPSS) , Kuru, Plateau state. 2012.
14
Loimeier, Roman, ‘Boko Haram: The Development of a Militant Religious Movement in Nigeria’, Africa Spectrum, Vol. 47, No. 2-3. 2012.
15
Mali-Al-Qaida’s Sahara Playbook,; Associated Press. (undated) .
16
Olomojobi, Yinka, Frontiers of Jihad: Radical Islam in Africa, Safari Books ltd. 2015.
17
Smith, Mike, Boko Haram: Inside Nigeria's Unholy War, I.B. Tauris & Co. Ltd. 2015.
18
Taft, Patricia, Nate Haken, Violence in Nigeria: Patterns and Trends, Springer. 2015.
19
‘The Popular Discourse of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram’, Journal of Religion in Africa,42 .no 2,2012.
20
Umar, Sani, ‘The Popular Discourses of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram’, Journal of Religion in Africa , Vol. 42 . 2012.
21
US diplomatic cable, ‘Nigeria: Borno State Residents Not Yet Recovered from Boko Haram Violence’, 4 November ,2009.
22
Ansaru member,Crisis Group analyst interview in another capacity, 8 November 2012 .
23
International Crisis Group, Understanding Islamis, E.book, Mar 2,2005.
24
Goujon, Emmanuel & Aminu Abubakar, Nigeria’s ‘Taliban’ Plot Comeback from Hide-outs, Agence France-Presse. January 11, 2006.
25
Taiwo, Juliana, , and Michael Olugbode, Nigeria: Boko Haram Leader Killed, This Day,31 July 2009.
26
Lawal, Abdulrafiu, Rage of the Puritans,Tell; cited in Onuoha, ‘The Islamist Challenge. 10 August 2009.
27
Mneimneh, H;Takfirism,; Critical Threats, 1 October 2009.
28
Agence France Presse; ;Boko Haram Looks to Mali,; Africa, March 29, 2010.
29
Moutot, Michel, French Agency Ponders Threat of Al-Qa’idah Overtures to Nigerian Islamists, BBC Monitoring (in French) ; excerpt from report by French news agency AFP. 14 June 2010.
30
Onuoha, Freedom C, ‘The Islamist Challenge: Nigeria’s Boko Haram Crisis Explained’, African Security Review, Vol. 19, No. 2. July 2010.
31
Ben Amara, Ramzi, ‘The Izala Movement in Nigeria: Its split, Relationship to Sufis and Perception of Sharia Re implementation’, unpublished PhD dissertation, submitted to the University of Bayreuth. 2011.
32
Nnochiri, Ikechukwu, Danger Alert: Al-Qaeda Boss in West Africa, Boko Haram Scare for Nigeria’s Police Boss,; PM News Nigeria. July 23, 2011.
33
Nigeria Newsline, ‘Nigeria: Timeline of Boko Haram activity’. 7 October 2011.
34
Sahara Reporters ‘Rift in Boko Haram ‘Ansaru’ Splinter Group Emerges, Calls BH Inhuman to Muslims’, 31 January 2012.
35
Lives in Kano, Odili.net, ‘Nigerian ‘Trained in Afghanistan ’ ,April 8, 2012.
36
Pham, J Peter, ‘Boko Haram’s Evolving Threat’, Africa Security Brief , 20 April 2012.
37
Mamu, T. ;Another Islamic Sect emerges to counter Boko Haram,; Desert Herald. June 2, 2012.
38
Staff, LWJ ‘New Islamist Group Emerges in Nigeria, Vows to Defend All Muslims in Africa’, Long War Journal , 4 June 2012.
39
Herald, Desert, ‘Security Officials and Christians Are Enemies of Islam and Muslims, We Will Target and Kill Them – Says Spokesman of Jama’atu Ansarul Muslimina fi Biladi Sudan, Abu Ja’afar’. 2012.
40
Lobe, J, ;Nigeria: Three Boko Haram leaders put on US terrorism list,; Inter Press Service , 21 June 2012.
41
Guardian (London) , September 9, 2012 .
42
Salaam, Abeeb Olufemi, ‘Boko Haram Beyond Religious Fanaticism’, Journal of Policing, Intelligence and Counter Terrorism, Vol. 7, No. 2 , 2012
43
Østebø, Terje, ‘Islamic Militancy in Africa’, Africa Security Brief (No. 23) , 2012.
44
Foundation, Jamestown, , Ansaru: A Profile of Nigeria’s Newest Jihadist Movement;.(January 10, 2013)
45
The James Town Foundation, Jacob zenn, , ‘Ansaru: A Profile of Nigeria’s Newest Jihadist Movement, Volume: 11 Issue: 1, 2013.
46
Reuters;Islamists Ansaru claim attack on Mali-bound Nigeria troops: paper;, (January 20, 2013).
47
Boko Haram : Splinter group, Ansaru emerges;. Vanguard Newspaper. February 1, 2013.
48
Umar, Muhammad S ;The Popular Discourses of Salafi Radicalism; , (11 February 2013)
49
Uwerunonye, N ;Boko Haram: Can they be trusted?; Tell. , 11 February 2013.
50
cBey, LWJ and S. Tack, ;The Rise of a New Nigerian Militant Group;, Stratfor, 21 February, 2013.
51
Olugbode, M, ;Boko Haram Leader Disowns Ceasefire; Thisday, 3 March 2013.
52
Onuoha, Freedom C, Aljazeera Center For Studies, ‘Jama'atu Ansarul Musilimina Fi Biladis Sudan:Nigeria’s Evolving Militant Group. (March 14, 2013)
53
Menner, Scott and Erin Miller, ‘FTO Designation: Boko Haram and Ansaru’, Background Report, Start ,November 2013.
54
Zenn, Jacob, ‘Nigerian al-Qaedaism’; Abeeb Olufemi Salaam, ‘The Psychological Make-up of Mohammed Yusuf’, e-ir.info, 4 November 2013.
55
-, ‘Nigerian alQaedaism’, Hudson Institute. 27 January 2014.
56
-, Combating Terrorism Center, ‘Leadership Analysis of Boko Haram and Ansaru in Nigeria’. February 24, 2014.
57
Curbing Violence in Nigeria (II): The Boko Haram Insurgency’, International Crisis Group, Africa Report, N.216, 2014.
58
Guitta, Oliver and Robin Simcox, The Hentry Jackson Society ‘Terrorism in Nigeria; the threat from Boko Haram and Ansaru, 2014.
59
American Foreign Policy Council, (August 2014) Boko Haram.
60
Joscelyn, Thomas, ‘Boko Haram leader pledges allegiance to the Islamic State’, Long War Journal, March 8, 2015.
61
McKernan, Bethan, ‘All the groups worldwide that have pledged their allegiance to Isis’, Independent, November 2015.
62
Obasi, Nnamdi ‘New Risks on Nigeria’s ShiiteFault Line’, Crisis Group , December 16, 2015.
63
Human Rights Watch,‘Nigeria: Army Attack on Shia Unjustified’. December 22, 2015.
64
AFP, ;Ansaru: new threat in restive northern Nigeria;, February 18, 2013.
65
Rabasa, Angel, ;The Muslim World After 9/11;, Rand, 2004.
66
Al Jazeera ,Boko Haram pledges allegiance to ISIL, reports say; , March 8, 2015.
67
BBC, ‘Sheikh Zakzaky: Why Nigeria could fear an attack on Iran’, May 8, 2012.
68
http://alrased.net/main/articles.aspx?selected_article_no=4274.
69
http://fa.alalam.ir/news/1682162.
70
http://jamejamonline.ir/online/1543577432674328010.
71
http://persian.euronews.com/2014/05/14/boko-haram-rebels-with-a-cause-or-simple-gangsters.
72
http://shafaqna.com/persian/articels/item/71749.
73
http://www.alarabiya.net/ar/arab-and-world/2015/03/13.
74
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930219000154.
75
http://www.france24.com/ar/20140509.
76
http://www.ghatreh.com/news/nn25587322.
77
http://www.shafaqna.com/persian/articels/item/73496.
78
http://www.yjc.ir/fa/news/4832707.
79
TF1 video;. Lci.tf1.fr. Retrieved 2014-06-04.
80
www.longwarjournal.org, Long War Journal, 13 November 2013
81
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی فقهی و حقوقی مسولیت دولت نیجریه در قبال حفظ جان شیعیان
براساس قانون اساسی جمهوری فدرال نیجریه، امنیت و آرامش هدف اصلی حکومت است و نباید هیچ گونه برتری میان افراد ایالات و یا اقوام وجود داشته باشد . بر اساس قانون اساسی این کشور، هرگونه تبعیض ممنوع است و همه افراد جامعه دارای حق حیات اند و شکنجه و بازداشت بدون دلیل ممنوع است. در قانون نیجریه، بردباری مذهبی و عدالت جزو اخلاق ملی است و با تاکید بر حرمت وکرامت انسان، بر اقدامات انسان دوستانه دولت تصریح شده است . براین اساس دولت نیجریه و مسئولین ایالتی ، موظف به حفظ امنیت برای تمامی اقوام از جمله شیعیان این کشورند.در این نوشتار کوشش شده است با استناد به قوانین حقوقی نیجریه و در راس آن قانون اساسی این کشور و با تکیه بر مبانی فقهی اسلامی و دیدگاه برخی علمای اهل سنت، به مسئولیت های دولت نیجریه در قبال حفظ جان شیعیان مانند آزادی در انجام اعمال مذهبی ، ممنوعیت هرگونه شکنجه و بازداشت ، برقراری عدالت و برابری میان شیعیان و دیگر گروه ها و مذاهب ، بردباری مذهبی ، ضرورت حفظ جان شیعیان از سوی دولت و برخورد با عناصری که امنیت جانشان را به خطر می اندازد، پرداخته شود.در مقابل نمونه هایی از ناکارآمدی دولت نیجریه در حفظ امنیت و جان شیعیان نیجریه آمده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90807_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
27
46
شیعه
قانون اساسی
امنیت
نیجریه
فقه اهل سنت
سید محمد
حسینی
alhoseini114@yahoo.com
1
دانش پژوه دکتر مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقض حقوق اقلیت های دینی و شیعیان در نیجریه
در قلمرو حقوق بین الملل معاصر، توجه به حقوق اقلیت ها و یا حقوق فرهنگی و دینی گروه های انسانی به رسمیت شناخته شده و بر لزوم احترام به آنها تاکید شده است، اما مشکل تمام نهادهای ناظر بر منع تبعیض نسبت به اقلیت ها این است که سازوکارهای پیش بینی شده آیا در حد توصیه های غیرالزام آور است و یا در نهایت به نهادی سیاسی محول می شود. این درحالی است که نگرش جهانی در میان حقوقدانان نسبت به مفاهیم سنتی حمایت از اقلیت ها تغییر یافته است. یکی از مهمترین گروه های قومیتی و دینی در کشور نیجریه، تشیع است که از گسترش قابل توجهی برخوردار بوده است و در کنار شکوفایی امیدها و آرزوهای حق طلبان، موجب بروز و تشدید مخالفت مخالفان علیه شیعه و رهبران آنها شده است. بررسی دقیق این مخالفت ها از جمله ترور ناکام شیخ زکزاکی، حمله به تظاهرات مسالمت آمیز روز قدس 2014 م و حمله به حسینیه شیعیان، مغایر با حقوق مندرج در حقوق بین الملل بشر و حقوق اقلیت های دینی است. براین اساس در این جستار، به تبیین حقوق فرهنگی اقلیت ها در انجام مناسک دینی و آزادی های مختلف آن ها پرداخته شده و بر نقض حقوق اقلیت های دینی در نیجریه تاکید شده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90809_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
47
68
حقوق مذهبی
نیجریه
حقوق اقلیت
تشیع
علیرضا
توحیدی
tohidi2004@yahoo.com
1
عضو هیات علمی گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم
AUTHOR
آشوری، داریوش ، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، چاپ دوم، بی جا، نشر آگاه، 138
1
Catherine, Cisse, The End of a Culture of Impunity in Rwanda? Prosecution of Genocide and War Crimes before Rwandan Courts and the International Criminal Tribunal for Rwanda, Yearbook of International Humanitarian Law, Vol. 1, on: http://www.journals.cambridge.org,1998.
2
Committee on Economic, Social and Cultural Rights, France, U.N. Doc. E/C.12/1/Add. 72(2001), Para 15. Last visited on 28/07/2010 on: http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf.
3
Decker ,Christopher & Fresa, Lucia, ;The Status of Conscientious Objection under Article 4 of the European Convention on Human Rights;, International Law and politics, vol:33, 2001.
4
Dinstein ,Yoram: Collective Human Rights of Minorities. In: 25 ICQL 102 (1976) [hereinafter: Dinstein (1976)].
5
Dunbar ,Robert , ; Minority Language Rights in International Law; , international and Comparative Law Quarterly, vol:50, 2001.
6
Edge, Peter W. The European Court of Human Rights and Religious Rights;, International and Comparative Law Quarterly, vol:47, 1998.
7
Evans, Carolyn, Freedom of Religion under the European Convention on Human Rights, Oxford University Press,2001.
8
General Comment No. 22: The Right to Freedom of thought, conscience and religion (art. 18): 30/07/93. CCPR/C/21/Rev.1.
9
Kristin, Henrard, The Impact of International Non-Discrimination Norms in Combination with General Human Rights for the Protection of National Minorities, Committee of Experts on Issues Relating to the Protection of National Minorities (DH-MIN), Council of Europe, 2006, p1. Last visited on 28/07/2010 on: http:// www.coe.int/dghl/monitoring/minorities.
10
Library of Congress – Federal Research Division (July 2008). ;Country profile: Nigeria;. p. 9. Retrieved 28 December, 20
11
Mahuika et al. v. New Zealand, HRC, Communication No. 547/1993, UN Doc CCPR/C/70/D/547/1993, 15 Nov. 2000, Para 9.8. Last visited on 28/07/2010 on: http://www1. umn.edu/humanrts/undocs/undocs.htm.
12
Malakhovsky, Sergei & Pikul ,Alexander v. Belarus.Communication Mo.1207/2003 : 23/08/2005. CCPR/C/84/D/1207/2003.
13
Malenovski ,Jiri: Vers un regime coherent de Protection des minorities nationals en droit international? In: Nationalite, minorities et succession d’Etats, supra Fn.114, 1996.
14
Marks ,Stephen P. ;Defining Cultural Rights;, in Morten Bergsmo, Human Rights and Criminal Justice for the Downtrodden,Essays in honour of Asbjorn Eide,2003,Marinus Nijhoff Publishers.
15
Mathew C.R Craven: The European Community Arbitration Commission on Yugoslavia. In: 66 BYIL 333 (1995) [hereinafter: Craven (1995)].
16
McIntosh, Susan Keech, Current directions in west African prehistory. Palo Alto, California: Annual Reviews Inc, 215–258 p: ill, 1981.
17
Murray ,Rachel & Wheatley ,Steven , ; Group and African Charter on human and peoples’ rights; , Human Rights Quarterly, vol: 25,2003.
18
Nigel S, Rodley. ;Conceptual Problems in the Protection of Minorities: International Legal Developments; , Human Rights Quarterly, 1995, vol: 17.
19
Pellet ,Alein: Note sure la Commission d’Arbitrage de la Conference Europeenne pour la paix en Yougoslavie. In: 37 AFDI 329 ,1991.
20
Thornberry, Patrick, ;An Unfinished Story of Minority Rights;, p.52, for the full text see: lgi.osi.hu/Publications/18/1-3, 2001.
21
U.N. Doc. E/C. 12/1/Add.67 (2001), Para. 40. Last visited on 28/07/2010 on: http://www1. umn.edu/humanrts/undocs/undocs.htm.
22
U.N. Doc. E/C. 12/1/Add.87 (2003), Para. 44. Last visited on 28/07/2010 on: http://www1. umn.edu/humanrts/undocs/undocs.htm.
23
Un Doc.CCPR/C/21/Rev.1/Add.6, 1994.
24
UN-DOC.E/CN.4/367,7 April 1950, Geneva [hereinafter: Study of the Validity of the Under takings concerning Minorities].
25
Vuciri Ramaga ,Philip,; The Bases of Minority Rights ;,Human Rights Quarterly, vol: 14 , 1992.
26
Wright, Jane, Minority Groups, Autonomy, and Self-Determination, University of Essex, Department of Law and Human Rights Centre, Oxford Journal of Legal Studies, Vol. 19, p. 605, 1999. Last visited on 28/07/2010 on: http;//www.ojls.oxfordjournals.org .
27
http://abuja.mfa.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=149&pageid.
28
http://abuja.mfa.ir/index.aspx?siteid=149&pageid=24384.
29
http://alef.ir/vdciyvaput1azr2.cbct.html?318270.
30
http://hawzahnews.com/detail/News/364785.
31
http://ofogh1394.wisi.ir.
32
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941020001346.
33
http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1955031.
34
http://www.irna.ir/fa/News/81879925.
35
http://www.shia-news.com/fa/news/108133.
36
http://www.welayatnet.com/fa/news/81859
37
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرات و بازتاب های انقلاب اسلامی ایران در نیجریه
تاثیر و گسترش انقلاب اسلامی ایران بر فضای امروزی نیجریه، بزرگترین جامعة مسلمان نشین آفریقا، انکارناشدنی است. به نظر می رسد فراوانی جمعیت مسلمانان در نیجریه، گرایشهای مذهبی انحرافی، دشمنان مشترک مسلمانان ایران و نیجریه، تشابه در عملکرد حکومت پهلوی و حکومت نیجریه از جمله عوامل تاثیرگذار انقلاب اسلامی بر نیجریه است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم اقصی نقاط جهان بویژه آفریقا، پیام های انقلاب را دریافت نمودند و حرکتهایی انقلابی در پیش گرفتند. از بازتاب های این انقلاب در نیجریه، شروع موج اسلام خواهی و احیای آموزه های اسلامی به تاسی از انقلاب اسلامی، گسترش تشیع و گرایش به آرمانگرایی مهدوی است. همچنین انقلاب اسلامی موجب شکل گیری جنبش های اسلامی در این سرزمین شد که تاثیر بر جنبش اسلامی شمال نیجریه، تاثیر بر دانشگاه های نیجریه و پیدایش جنبش دانشجویان مسلمان و تاسیس مجمع علمای نیجریه از آن جمله است . در نوشتار پیش رو، تحلیل این تاثیرات و بازتاب ها با رویکردی تحلیلی- توصیفی آمده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90811_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
69
92
شیعه
انقلاب اسلامی
نیجریه
جنبش اسلامی
نازنین
غیبی حاجی پور
alhoseini114@yahoo.com
1
کارشناس صنایع دسنی دانشگاه شهرکرد
LEAD_AUTHOR
مهدیه
نامدار
m.namdar60@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
اسپوزیتو، جان ال، انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، ترجمه محسن مدیر شانه چی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، 1382.
1
آقا بخشی، علی و مینو افشاری راد، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، چاپار، 1383.
2
جعفریان، رسول، اطلس شیعه، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ۱۳۸۷.
3
-، جغرافیای تاریخی و انسانی شیعه در جهان اسلام، قم، انتشارات انصاریان، 1371.
4
خرمشاد، محمد باقر، «انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در رویکردی نظری»، اندیشه انقلاب اسلامی، 1386.
5
خمینی، روح الله، صحیفه نور،تهران، مرکز نشر آثار امام خمینی(ره)،1382.
6
رحیم عیوضی، محمد، «تحلیل و ارزیابی شاخصه های انقلاب اسلامی»، اندیشه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره اول،1381.
7
ژوزف، ام، کوک، مسلمانان آفریقا، ترجمه سید اسدالله علوی، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، 1373.
8
سالنامه جامعه و فرهنگ آفریقا، سال پنجم، شماره26، اردیبهشت 1378.
9
علی بابایی، غلامرضا، فرهنگ سیاسی، تهران، آشیان، 1382.
10
عمید، حسن،فرهنگ فارسى عمید ، تهران،امیرکبیر، 1356.
11
ماهنامه چشمانداز ارتباطات فرهنگی، شماره چهارم، تهران،مهرماه 1382.
12
محمدی، منوچهر، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1390.
13
مزروعی، رجبعلی، «مسیحیت در نیجریه»، کیهان فرهنگی، شماره ۴۵، آذر ۱۳۶۶ .
14
مهرنیا، سید کاظم،« طریقهها وفرق اسلامی در نیجریه»، کیهان فرهنگی، شماره 154، مرداد 1378 .
15
موعود،«انقلاب اسلامی ایران؛ الهام بخش شیعیان جهان»، موعود،مهر ماه شماره 144 و 145، سال 1392.
16
نامدار، مظفر،« امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و شالودهشکنی سیطره گفتمانهای رسمی در حوزه سیاست (3)» ، 15 خرداد، سال دوم، شماره3، 1384،ص83.
17
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت مسلمانان و شیعیان نیجریه از ظهوراسلام تا قبل از انقلاب اسلامی ایران
نیجریه پرجمعیت ترین کشور آفریقایی و سومین کشور مسلمان جهان است . مرکز تجمع مسلمانان درشمال این کشور واقع شده است. دربارة زمان و چگونگی ورود اسلام به نیجریه دو نظر عمده وجود دارد؛ برخی آن را پس از وفات پیامبر (ص) و شماری قرن هفتم هجری از طریق شمال این کشور با ورود بازرگانان و تجار مسلمان دانسته اند . در بررسی زمینه های گسترش تشیع در نیجریه عواملی مانند مهاجرت امام زادگان، تشکیل حکومت ادریسیان و فاطمیون در خور توجه است . پژوهشگران ، حضور تشیع در نیجریه را در سه مقطع تاریخی دانسته اند که مقطع سوم از سال 1999میلادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد، با تاثیرپذیری از امواج بیداری و انقلاب اسلامی مردم ایران بوجود آمد و تشیع مورد استقبال فراوان مسلمانان و مردم نیجریه قرار گرفت . شیعیان خوجه، شیعیان لبنانی، حضور بازرگانان مسلمان و صوفیان فرقه های گوناگون از دیگر عوامل شکل گیری و گسترش تفکر شیعی در نیجریه است که در این نوشتار با رویکردی تحلیلی بررسی شده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_93875_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
93
104
اسلام
شیعه
تصوف
نیجریه
آفریقا
سید حمید
حسینی
hoseinihamid2@gmail.com
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر گسترش تشیع در کشور بنین
"(ابن هشام ، بی تا ، ج 1 ، ص 349) یکی از کشورهای آفریقایی که بعد از گذشت قرن ها از طلوع اسلام در مکه (حدود قرن های 11 و 12 میلادی) به دین مبین اسلام گرایش پیدا کرد و در میان قبایل آن مناطق گسترش یافت ، کشور بنین است که در غرب آفریقا و در کنار اقیانوس اطلس واقع شده است . (حکیم الهی ،1388) موارد متعدد و مشابهی در میان طلاب و فارغ التحصیلان حوزه اهل بیت ((ع)) بنین می توان نام برد که دو برادر به اسم های حسن و حسین از مناطق شمالی کشور برای تحصیل علم به این حوزه آمده و مشغول تحصیل علوم دینی بودند یا به امور تبلیغی مشغول اند و به راحتی و بدون هیچ گونه ممانعت و اکراه ، احکام و معارف شیعی را پذیرفته اند . بدون تردید این فعالیت ها بیانگر آن است که انقلاب اسلامی ایران به عنوان پرچم دار مذهب تشیع در جهان ، تاکنون توانسته است تأثیرات خود را در سراسر عالم از جمله آفریقا و بنین بر جای نهد و پس از انقلاب اسلامی تعداد زیادی از علاقه مندان فراگیری علوم آل محمد (ص) به ایران و یا حوزه های علمیه اهل بیت ((ع)) کشورهای مجاور سفر کنند و پس از فارغ التحصیلی، به تأسیس مدرسه و نشر معارف اهل بیت ((ع)) همت گمارند. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ، طلاب زیادی از کشورهای آفریقایی و از جمله بنین برای تحصیل وارد حوزه های علمیه قم شدند و به فراگیری علم و دانش پرداختند و با اعزام مدیران و مبلغین به این کشور آفریقایی و تأسیس مراکز و مدارس دینی برای نشر معارف اهل بیت ((ع)) ، اقدامات قابل توجهی در رشد تشیع صورت گرفت ."
https://nj.jz.ac.ir/article_93876_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
105
119
اسلام
گسترش تشیع در کشور بنین
انقلاب اسلامی ایران
آفریقا
ایران بر گسترش تشیع
اهلبیت
مدارس
اعتقادات ساکنین مناطق مرکزی بنین
اعتقادات مردم جنوب شرق بنین
علیرضا
حداد
hadad128@gmail.com
1
کارشناس ارشد تاریخ تشیع و مدیر سابق جامعه المصطفی (ع) العالمیه در کشور بنین
LEAD_AUTHOR