ORIGINAL_ARTICLE
فضیلت و مقام «رضا» وراه های کسب آن
«رضا» از بهترین فضایل اخلاقی و از بالاترین مقامات مومنین است که در نتیجه محبت کامل انسان به باریتعالی به وجود میآید. رضا به معنای بیرون آمدن بنده از رضای خویشتن و داخل شدن به رضایت محبوب است و در یک کلام، هر آنچه که محبوب اراده کند. این فضیلت معنوی قابلیت بررسی و دقت از منظرهایی چون دین پژوهی، اخلاق، کلام، جامعه-شناسی و روانشناسی را داراست و در این مجال سعی شده است ذیل بعد اخلاقی و با مویداتی از آیات، روایات و کلام حکما و رویکرد توصیفی تحلیلی به این مقام پرداخته شود. این جستار، پس از واکاوی واژة رضا و مقایسه آن با مفاهیم مرتبط و بررسی ریشهها و آسیبشناسی آن، به شناخت مهمترین راههای کسب این فضیلت اخلاقی از دو بعد نظری و عملی خواهد پرداخت. توجه به قضا و قدر الهی، شناخت ماهیت دنیا و مثبت اندیشی از جمله راههای نظری و یاد مرگ، عبادت و قناعت از راههای عملی کسب این فضیلت اخلاقی است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90541_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
7
32
رضا
تسلیم
ناخشنودی
کسب فضیلت
بتول سادات
امینی
batolsadatamini@gmail.com
1
دانش آموخته سطح سه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا(س)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکان تغییر پذیری فطرت
از بنیادیترین نظریات موجود در انسانشناسی اسلامی «فطرت» است. اسلام با معرفی فطرت به عنوان امری غیراکتسابی، عمومی و ثابت که بر محور توحید قرار دارد، یکی از اصلیترین مبانی مورد نیاز انسانشناسی را تبیین کرده است که میتواند پایه و اساس سایر نظریات باشد. در مقالة حاضر، امکان ثبات یا تغییر فطرت در قالب سه فرض بررسی شده است: تغییر فطرت، ثبات فطرت و بالفعل بودن آن و ثبات فطرت و بالقوه بودن آن. هر یک از مفروضات گفته شده، مبانی مختلفی با خود به همراه خواهد داشت و اصول، هدف و روش متفاوت و به تبع آن، سهم مسوولیت متفاوتی بر شانة نظام تعلیم و تربیت قرار خواهد داد. هرچند فطرت به عنوان امری ذاتی انسان شناخته میشود، اما ارتباط و تاثیرپذیری آن از محیط قابل انکار نیست، به صورتی که برای بروز و شکوفایی فطرت نیاز به محیطی موافق با آن است و محیط مخالف فطرت نیز میتواند امکان خاموشی آن را به همراه داشته باشد.
https://nj.jz.ac.ir/article_90692_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
33
48
تربیت
فطرت بالفعل
فطرت بالقوه
ثبات فطرت
عمومیت فطرت
فرشته
زارعی
fzareipsychology@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه الزهرا(س)، دانش آموخته سطح دو جامعه الزهرا(س) و همیار پژوهش طرح تربیت پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س)
AUTHOR
طاهره
ماهروزاده
mahrozadeh@gmail.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث موسسه آموزش عالی بنت الهدی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر نعمت های بنی اسرائیل و پیامدهای ناسپاسی آن
سرگذشت پر فراز و نشیب قوم بنیاسرائیل که از نعمتهای فراوان مادی و معنوی برخوردار بودند و معجزات بزرگی را به چشم دیدند، دارای نکات تربیتی مهمی است. نوشتار حاضر به تحلیل عملکرد این قوم در برابر نعمتهای الهی با توجه به آیات قرآن و منابع روایی و تفسیری اختصاص یافته است. این پژوهش با واکاوی زوایای مختلف زندگی این قوم، تصویر روشنی از چگونگی برخورد آنها با نعمتهای الهی و علل و زمینههای ناسپاسی آن ارائه میدهد. نعمتهایی مانند نجات از بردگی فرعون، برخوردارشدن از امکانات زندگی، جاری شدن چشمههای دوازدهگانه، سایه افکن شدن ابرها، غذاهای رنگارنگ، رها شدن از بن بستها و وارد شدن به بیت المقدس از نعمتهای مادی و نزول تورات، اتحاد، عفو الهی و ارسال انبیای متعدد از مهمترین نعمتهای معنوی بنی اسرائیل است. پیامدهای ناسپاسی این نعمتها نیز صاعقهزدگی، سرگردانی در بیابان، تحریم طیبات، طاعون، قساوت قلب، تحت سلطه قرار گرفتن، ذلت و خواری، لعن الهی و حبط اعمال است که در این جستار با روش تحقیق تحلیلی توصیفی مورد واکاوی قرار گرفته است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90694_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
49
74
بنیاسرائیل
کفران نعمت
نعمتهای مادی
نعمتهای معنوی
محترم
قوی
mfqavi@gmail.com
1
مدرس تفسیر و علوم قرآنی و عضو گروه علمی مرکز تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی جامعه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
طاهره
میراحمدی
tmiragmadi1392@gmail.com
2
دانش آموخته سطح سه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا(س) همیار پژوهش طرح تربیت پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س)
AUTHOR
ابن بابویه، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، چاپ دوم، تهران: اسلامیه، 1395ق.
1
ابن کثیردمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون، 1419ق.
2
ابن مشهدى، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1419ق.
3
بحرانى، هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات موسسة البعثة، 1415ق.
4
بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت: انتشارات دار احیاءالتراث العربی، 1418ق.
5
جمعی از نویسندگان، کتاب مقدس، (عهدعتیق و عهد جدید)، ترجمه قدیم، بیچا، بیجا: ایلام، بیتا.
6
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، چاپ چهارم، قم: انتشارات اسراء، 1385ش.
7
جوالیقی، ابو منصور، معرب، تحقیق احمد محمد شاکر، بیروت: انتشارات مطبعه دارالکتب، 1389ق.
8
حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، بیروت: انتشارات دارالفکر، بیتا.
9
سیوطی، جلال الدین، درالمنثور فی تفسیر الماثور، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1404ق.
10
صدوق، محمد بن علی بن بابویه، امالی الصدوق، چاپ پنجم، بیروت: انتشارات اعلمی، 1400ق.
11
طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق.
12
طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی، 1412ق.
13
طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، چاپ سوم، تهران: انتشارات ناصرخسرو، 1372ش.
14
طبرى آملى صغیر، محمد بن جریر بن رستم، نوادر المعجزات فی مناقب الأئمة الهداة ((ع))، قم: انتشارات دلیل ما، 1427ق.
15
طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی، بیتا.
16
عاملی، علی بن حسین، الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز، قم: دار القرآن الکریم، 1413ق.
17
عروسى حویزى، عبد على بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، چاپ چهارم، قم: انتشارات اسماعیلیان، 1415ق.
18
عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیّاشی، تهران: انتشارات المطبعه العلمیه، 1380ق.
19
فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1420ق.
20
فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، تفسیر صافی، چاپ دوم، تهران: انتشارات مکتبه الصدر، 1415ق.
21
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیرقمی، چاپ چهارم، قم: انتشارات دار الکتاب، 1367ش.
22
کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، قم: دارالحدیث، 1429ق.
23
مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن (راه و راهنماشناسی)، چاپ ششم، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388ش.
24
مطهری، مرتضی، انسان کامل، چاپ یازدهم، قم: انتشارات صدرا، 1373ش.
25
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیة، 1374ش.
26
ORIGINAL_ARTICLE
راه کارهای ارتقای تعامل بانوان شاغل با خانواده
اشتغال زنان در جوامع در حال توسعه پدیدهای اجتنابناپذیر است. دغدغه یک بانوی مسلمان که وظیفه خود را حفظ نظام خانواده میداند، چگونگی ایجاد هماهنگی و انطباق وظایف اصلی خود، اعم از وظیفة همسری و مادری، با مقولة اشتغال است. این مقاله میکوشد راهکارهایی برای کمک به زنان شاغل ارائه دهد تا بتوانند اشتغال و خانواده را در کنار هم حفظ نمایند. تعامل بانوان شاغل با خانواده از این جهت اهمیت دارد که موجب ایجاد صمیمیت میان اعضای خانواده شده و آنان را افرادی با گذشت، منطقی و خردمند تربیت میکند و این تربیت، به ارتقای اخلاق در جامعه نیز کمک خواهد کرد. بر اساس دستاورد تحقیق حاضر، ارتقای تعامل در سه حیطة شناختی، اخلاقی و رفتاری صورت میگیرد. بدین منظور راه-کارهایی جهت ارتقای تعامل و نحوة به کارگیری این روشها در سه حوزه شناختی، اخلاقی و رفتاری ـ عملی ارائه خواهد شد.
https://nj.jz.ac.ir/article_90695_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
75
102
خانواده
تعامل
مسوولیت
زنان شاغل
طاهره
محقق
taherehmohaghegh@gmail.com
1
کارشناس ارشد اخلاق کاربردی، پژوهشگر پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه الزهرا(س)
AUTHOR
آذربایجانی، مسعود، «عدالت جنسیتی و اشتغال زنان»، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره 46، سال دوازدهم، زمستان 1388.
1
بشیری، ابوالقاسم، «اشتغال زوجین و آثار و پیامدهای آن بر فرزندان»، معرفت، شماره 103، 1391.
2
رهبر، مهدی، «بررسی تطبیقی نظرات شیعه و اهل سنت در مورد اشتغال زنان»، بانوان شیعه، شماره 22، سال ششم، 1388.
3
سعیدزاده، محسن، «مشغال زنان در عصر رسالت»، پیام زن، شماره 38، اردیبهشت 137
4
مهریزی، مهدی، «زن و اشتغال»، آیینه پژوهش، شماره 57، بیتا.
5
ج.پایگاههای اینترنتی1. قلیجعفری، زهرا، (زمستان 1391). «زنان و اشتغال از دیدگاه قرآن و امامان((ع))»، بازیابی شده از www.ibsblor.ir
6
استادولی، حسین، سنن النبی، تهران: انتشارات پیام آزادی، 138
7
اداره مطالعات زنان و خانواده، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل خانواده، تهران: دفتر نشر معارف، 1387.
8
انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن، 1381 و 138
9
برنشتاین، فیلیپ اچ. و مارسى تى.، شناخت و درمان اختلافهاى زناشویى (زناشویى درمانى)، ترجمه حمیدرضا سهرابى، بیجا: رسا، 1377.
10
بىریا، ناصر، روانشناسى رشد(2) با نگرش به منابع اسلامی، تهران: سمت، 137
11
پورافکاری، نصرت الله، فرهنگ جامع روانشناسی ـ روانپزشکی، تهران: فرهنگ معاصر، 1373.
12
تمیمی آمدی، عبد الواحد، غررالحکم، شرح جمالالدین خوانسارى، تهران: دانشگاه تهران، 1366.
13
جمعی از نویسندگان، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
14
جنت هنشل مامسن، جنسیت و توسعه، ترجمه زهره فنی، تهران: دانشگاه تهران، 1387.
15
حر عاملی، محمد بن حسین، جهاد النفس، ترجمه على صحت، تهران: انتشارات ناس، 1364.
16
دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران، 1377.
17
دیلمی، حسن بن ابیالحسن، ارشاد القلوب، ترجمه سید عباس طباطبایی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1376.
18
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دمشق: دار العلم الشامیة، 1412 ق.
19
رستمی، الهه، جنسیت، اشتغال و اسلامگرایی، ترجمه رؤیا رستمی، تهران: جامعه ایرانیان، 1379.
20
سالاریفر، محمدرضا، خانواده در نگرش اسلام و روان شناسی، تهران: سمت، 1384.
21
_ و دیگران، بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1389.
22
سفیری، خدیجه، جامعهشناسی اشتغال زنان، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1377.
23
شعیری، تاجالدین، جامع الاخبار، قم: انتشارات رضوی، 1405 ق.
24
طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزة علمیة قم، 1374.
25
طوسى، خواجه نصیر، أوصاف الأشراف، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1373.
26
کریستنس، یان و دیگران، روانشناسی عمومی، ترجمه ابوالقاسم بشیری و دیگران، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 1385.
27
کریمی، یوسف، روانشناسی شخصیت، تهران: مؤسسه نشر و و یرایش، 1385.
28
گیدنز، آنتونی، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، 1387.
29
مجلسى، محمدباقر، بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1404ق.
30
مشایخ، فاطمه، قصص الانبیاء، تهران: فرحان، 1381.
31
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران: صدرا، 1358.
32
مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1374.
33
مهدویکنی، محمدرضا، نقطههای آغاز در اخلاق عملی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی، 1376.
34
نرمان ل، مان، اصول روان شناسی، ترجمه محمود صناعی، تهران: اندیشه،1372.
35
واثقیراد، محمدحسین، اخلاق و تربیتاسلامی، قم: سلمانزاده، 1382.
36
ORIGINAL_ARTICLE
سیره حضرت زهرا علیها السلام در تربیت فرزند
تربیت فرزندانی که دارای شخصیتی سالم و باثبات بوده و در آینده بتوانند در جامعه نقش پیشبرنده و مفیدی ایفا کنند، از مهمترین دغدغههای والدین و برنامه اساسی خانواده است. روشن است که دستیابی به این مهم نیازمند الگویی قابل اطمینان و تضمینی است، به گونهای که ضمن سازگاری با شرایط روحی و جسمی کودک، نتیجه خوب و مناسبی را نیز به همراه داشته باشد. برای رسیدن به چنین الگوی تربیتی بهترین و نزدیکترین راه، استفاده از سرچشمه وحی و خاندان پاک عصمت و طهارت((ع)) است. از این رو این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیره حضرت زهرا(س) در کتب روایی اختصاص یافته است. آنچه از این پژوهش میتوان دریافت این است که حضرت زهرا(س) در روش تربیتی خود به نیازهای مادی و معنوی فرزندان توجه داشته و به تربیت در دو بعد مادی و معنوی اهتمام ورزیدهاند؛ چرا که در تربیت کودک نه تنها جسم، بلکه سایر ابعاد عبادی، عاطفی و اعتقادی و... فرزندان باید مورد توجه قرار گیرد و نقطه آغاز دامان مادر است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90697_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
103
122
تربیت
سبک زندگی
حضرت زهرا(س)
فرزند پروری
سیده زهرا
موسوی
tobazm@gmail.com
1
سطح سه تعلیم و تربیت، پژوهشگر گروه اخلاق و تربیت جامعه الزهرا(س)
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی، فلسفۀ تربیت،چاپ دوازدهم، تهران: دانشگاه پیام نور، 1392.
1
الهامىنیا، علی اصغر، سیره اخلاقى تربیتى امام خمینى(ره)، ]بینا]: [بیجا [،]بیتا[.
2
ابن أبی الحدید، عبد الحمید، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، قم: کتابخانۀ آیة الله المرعشی النجفی، 1404ق.
3
ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، چاپ دوم، قم: مؤسسة آل البیت((ع))، 1385ق.
4
ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب ((ع))، قم: علامه، 1379ق.
5
ابن منظور ، محمد، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار صادر، 1414ق.
6
اربلى، على بن عیسى، کشف الغمة فی معرفة الأئمة ، تبریز: بنى هاشمى، 1381ق.
7
آذربایجانی، مسعود و همکاران، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، چاپ سوم، قم: سمت، 1387.
8
بحرانى اصفهانى، عبد الله بن نور الله، عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، قم: مؤسسة الإمام المهدى(عج)، 1413ق.
9
بستانى، فؤاد افرام و مهیار، رضا، فرهنگ ابجدى، چاپ دوم، تهران: انتشارات اسلامی، 1375.
10
پارسا، محمد، روانشناسی تربیتی، چاپ چهارم، تهران: مهارت، 1376.
11
تمیمى آمدى، عبد الواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم، 1366.
12
جعفری، محمد تقی، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، بیجا: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، بیتا.
13
حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسة آل البیت((ع))، 1409ق.
14
حسینی زاده، سید علی، سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل بیت، نگرشی بر آموزش با تاکید بر آموزش دینی، چاپ سوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385.
15
_ ، سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل بیت((ع)) در تربیت فرزند، چاپ ششم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1386.
16
دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران، 1341.
17
راغب اصفهانی، حسین، المفردات، دمشق و بیروت: دار العلم الدار الشیعه، 1412.
18
ریو، جان مارشال، انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ سوم، تهران: نشر ویرایش، 1380.
19
سالاری فر، محمد، و دیگران، بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی، چاپ دوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1390.
20
سیف، علی اکبر، تغییر رفتار و رفتاردرمانی، نظریهها و روشها، چاپ پانزدهم، تهران: دوران،1390.
21
شریف رضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة (صبحی صالح)محقق صبحی صالح، قم : هجرت، 1404ق.
22
شعاری نژاد، علی اکبر، روانشناسی تربیت و تدریس، تهران: اطلاعات،1387.
23
شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة علیهم السلام، مشهد: آستانة الرضویة المقدسة، مجمع البحوث الإسلامی، 1414ق.
24
صدوق، محمد بن على، علل الشرائع، قم: کتاب فروشى داورى، 1385.
25
_ ، عیون أخبار الرضا علیه السلام، تهران: نشر جهان، 1378ق.
26
___ ، من لا یحضره الفقیه، چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه 1413ق.
27
طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، چاپ چهارم، قم: الشریف الرضى،1412ق.
28
طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران: کتابفروشى مرتضوى،1375.
29
عبدالحمید، محمد محی الدین، شرح ابن عقیل، چاپ هفتم، تهران: ناصر خسرو، 1382.
30
عثمان، عبدالکریم، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمۀ سید محمد باقر حجتی، چاپ نهم، بیجا: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1376.
31
عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1363.
32
فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (چ قدیم)، قم: انتشارات رضى، 1375ش.
33
فراهیدی، خلیل، العین، قم: هجرت، 1410ق.
34
فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، بیجا، بیتا.
35
قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، چاپ ششم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1137.
36
قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، الخرائج و الجرائح، قم: مؤسسه امام مهدى(عج)، 1409ق.
37
کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، بیتا.
38
لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، قم: دار الحدیث، 1376ش.
39
_ ، عیون الحکم و المواعظ، تحقیق حسین حسنى بیرجندى، قم: دارالحدیث، 1376ش.
40
مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، چاپ دوم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1404ق.
41
_ ، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، چاپ دوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
42
مصطفوى، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360ش.
43
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، قم: انتشارات صدرا، بیتا.
44
معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ پانزدهم، تهران: امیر کبیر، 1379ش .
45
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1374.
46
هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، قم: بینا، 1405ق .
47
ORIGINAL_ARTICLE
ورزش بانوان از منظر فقه اسلامی
امروز با تحول در شیوه زندگی شهری، ورزش برای زنان امری جدی تلقی میشود که به سلامت جسم، نشاط روح، انجام صحیح نقش مادری- همسری و تربیت نسل آینده کمک میکند. در دین اسلام نیز هر عمل مشروعی که موجب نیرومندی و تقویت جسم و روح افراد و به طور کلی سبب نشاط و نیرومندی جامعه شود، مطلوب بوده و مورد تایید قرار گرفته است. از این رو هدف اصلی این تحقیق، شناخت ماهیت ورزش بانوان بر اساس معیارهای اسلامی و مطابق با منزلت زن مسلمان است. در این جستار برای بیان مسائل مربوط به ورزش بانوان، با رجوع به حوزه فقه اسلامی و جستجو در مصادر و منابع فقهی شیعه، اصول کلی ورزش بانوان مورد بررسی قرار گرفته است و این نتیجه به دست آمده است که با توجه به سیرة عقلا و اصل برائت، ورزش برای بانوان مباح است و موید آن آیات و روایاتی است که در زمینة تندرستی و تقویت جسم وجود دارد. محدوده این امر نیز تا آن جا که برای آنان ضرری نداشته باشد و مستلزم فعل حرامی نگردد، مجاز شمرده شده است.
https://nj.jz.ac.ir/article_90698_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-05-22
123
140
فقه شیعه
پوشش
ورزش بانوان
نظام خانواده
اختلاط زن و مرد
زینب
مشهودی
z.mashhoodi@chmail.ir
1
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، طلبه سطح دو جامعه الزهرا(س)
AUTHOR