TY - JOUR ID - 135412 TI - شرح و تحلیلی بر روایت «اُوتِیتُ الکِتَابَ وَ مِثلَهُ مَعَهُ» JO - فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه JA - NJ LA - fa SN - 2676-5071 AU - فخاری, علیرضا AU - ابراهیمی, لیلا AU - درستی, مهدی AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی AD - طلبه سطح ۴، جامعةالزهراء(س) AD - طلبه سطح 3، حوزه علمیه قم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 135 SP - 59 EP - 78 KW - فقه الحدیث KW - قرآن KW - کتاب KW - وحی غیر قرآنی KW - وحی قرآنی DO - N2 - براساس مدلول صریح روایت «اُوتِیتُ الکِتَابَ وَ مِثلَهُ مَعَهُ»، مثل کتاب (قرآن)، هم به پیامبر(ص) داده شده که آن نیز مانند کتاب (قرآن)، وحی نامیده شده است تا نقش اکمال کتاب را ایفا نماید. امّا سؤال اساسی و مهم این است که آیا نزول وحی بر پیامبر گرامی اسلام(ص) محدود به آیات قرآن است یا بر ایشان وحی دیگری غیر از قرآن هم صورت گرفته است؟ رویکرد و محور اصلی مقاله حاضر، شرح و تحلیل روایت فوق است. با توجه به مفهوم حدیث، آنچه در قرآن وجود دارد، «وحی قرآنی» است و آنچه در قالب روایات قطعی‌الصدور نبوی بیان شده، «وحی غیر قرآنی» است. نکته قابل توجه آن ‌است که وحی قرآنی و غیر قرآنی، از عنصر و صبغه مشترکی به نام «آسمانی» و «الهی»‌بودن برخوردارند؛ اما عده‌ای از علما، وحی به پیامبر(ص) را محدود به وحی قرآنی کرده‌اند؛ در صورتی که شواهد قرآنی و روایی، به‌صورت قطعی و صریح بیانگر آن است که پیامبر(ص) نه فقط قرآن را از جانب خدا با خود آورده، بلکه به تعبیر خود ایشان، مِثل آن را نیز به همراه آن آورده است. این «مثل کتاب» (قرآن) همان سنّت نبوی است که در کنار هم، مکمل هم و تشکیل‌دهنده دین و شریعت هستند. UR - https://nj.jz.ac.ir/article_135412.html L1 - https://nj.jz.ac.ir/article_135412_6c044646d332382a913d93625678ca00.pdf ER -