جامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522تاثیر عمل صالح در شفاعت شافعان روز جزاءاز منظرقرآن11692912FAنسرین انصاریانسطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی جامعه الزهرا(س)/ مدرس و پژوهشگرJournal Article20190908شفاعت، یکی از ضروریات دین و عنصر موئر آن، شفیع است . در معارف اسلامی، این عطیه الهی برای انبیاء اولیاء و مومنان خاص، مقرر گردیده و در هر عصری، افرادی در خور این مقام وجود دارند. آگاهی از ویژگیهای شافعان روز قیامت، علاوه بر اسوه قراردادن آنان در حیات دنیوی، موجب میشود انسان، رابطه قلبی و معنوی خاصی با آنان در عالم فانی یابد و همین امر، زمینه شفاعت آنان را فراهم میسازد. این پژوهش که به روش کتابخانه ای و با پردازش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است، نشان می دهد تجسم نهایت شفاعت با عنوان مقام محمود برای وجود مبارک پیامبر اعظم ید است. مومنان غیر نبی ی با داشتن صفاتی همچون ماذون الهی بودن، وافی به عهود الهی و عامل به اعمال متصف به صفت شافع بودن هستند. همچنین دامنه شفاعت شافعان غیر نبی یذ با توجه به رتبه آنان در سبقت به اعمال صالح خواهد بود.https://nj.jz.ac.ir/article_92912_5bb15374e4e8e8825042ecb1e3366815.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522معنایابی واژه فساد در آیه ۲۲ سوره انبیاء(لو کان فیهما آلهة الا الله لقسدتا)184392916FAفریده پیشواییسطح چهار گرایش تفسیر تطبیقی/پژوهشگر جامعۀ الزهراء (س)نرجس سادات محسنیسطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی موسسه آموزش عالی معصومیه/پژوهشگر جامعه الزهرا(س)Journal Article20190908آیه ۲۲ سوره انبیاء بریگانگی خداوند چنین استدلال میکند: اگر در جهان بیش از یک خدا وجود داشت» جهان فاسد میشد؛ ولیکن جهان فاسد نیست، پس جهان بیش از یک خدا ندارد. اشکالات و شبهاتی براین استدلال وارد شده که محور اصلی آنها، غالبا عدم فهم صحیح واژه فساد است . همچنین تعیین مراد از واژه فساد و اینکه کدام مرتبه از توحید را ثابت میکند، در فهم دقیق آیه دخالت دارد. در یک دیدگاه، مراد از فساد در آیه، عدم اعتدال و بینظمی جهان است که منجر به تباهی میشود. در دیدگاه دوم، فساد به معنی نیستی جهان هستی است. در این نوشتار، با تکیه برمعنا و کاربردهای قرآنی واژه «اله» و تمسک به یات مشابه، این فرضیه ثابت می شود که واژه «فساد» بر معنای عامی دلالت دارد که عدم و بی نظمی، مصادیق آن هستند؛ از اینرو، آیه هم توحید خالقی و هم توحید ربوبی را ثابت میکند. بنابراین دلالت آیه، وسیع بوده و منحصر دررد عقاید مشرکان نیست و ثابت میشود اساسا تحقق فساد درعالم هستی، محال است.https://nj.jz.ac.ir/article_92916_67d39883181c25751536799f17999758.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522تحلیل برهان مند گریه و عزاداری برحضرت سیدالشهداء علیها السلام با تاکید برمنابع اهل سنت456693020FAمحمد دادفرپژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه/ دانش آموخته فلسفه و دانش پژوه دکتری مدیریت دولتیJournal Article20190911از مباحث مطرح درباره امام حسین ات و واقعه عاشوراء مشروعیت عزاداری و گریه برآن حضرت و شبهات و اشکالات واردشده از سوی وهابیت بر شیعه دراین زمینه است. این پژوهش به شیوه اسنادی و نیز روش تحلیلی- توصیفی» تلاش دارد فطری بودن گریه و سوگواری در منطق عقل و نقل را به صورت تلفیقی بررسی کرده و مباحث مرتبط با موضوع گریه برامام حسین نله را به صورتی جزئیتر بیان کند. برای بررسی فطری بودن عزاداری و نیز موضوع تفاوت در نوع عزاداری ها به ویژه از دیدگاه علمای اهل سنتء ابندا مطابق بودن عزاداری و گریه با فطرت یا همان نفس الامر وجودی انسان هاء ثابت شده و سپس علت این تفاوت در عزاداری ها در عین یکسان بودن امر فطرت» تبیین شده است. بررسی ها نشان میدهد بنابر منابع روایی اهل سنت. عزاداری به صورت عام. و برامام حسین لته به صورت خاص» عملی مشروع است . همچنین در این نوشتار با استفاده از روایات و با تمسک به سیره عقلاءء سبکهای عزاداری بررسی و موارد مجاز بیان شده است.https://nj.jz.ac.ir/article_93020_73a57196d604463a48acf01494931ed4.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522نگرشی برارتباط زمین دنیوی و بهشت اخروی درآیه ۷۴ سوره زمراز منظرمفسران688993030FAمعصومه بهرامیسطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی جامعه الزهرا(س)Journal Article20190911از مسائل مطرح درباره قیامت، تغییرات جهان مادی و از جمله زمین دنیا و رابطه آن با پهشت است. خداوند در آیه ۷۴ سوره زمر میفرماید: ،آن زمین را به میراث، به ما داد و اکنون در هر جای بهشت که بخواهیم مکان میگیریم». مفسران، ذیل این آیه، اقوال مختلفی را ذکر کرده و بیشتر ایشان معتقدند مقصود از «ارض)» در آیه. که به مومنین آرث داده میشود، زمین آخرتی است . برخی نیز استعمال لفظ «ارض) را از باب استعاره دانسته اند. بعضی از مفسران نیز با توجه به مبانی و اصل سیاق و آیات نظیر آیه مذکور، معتقدند که زمین دنیوی از بین نمی رود؛ بلکه تبدیل به زمینی دیگر میگردد که از آن، به بهشت تعبیر شده است . در این پژوهش سعی شده با شیوه کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی، نظر مفسران در این زمینه، بررسی و تبیین گردد. براساس نظر برخی از معاصرین همچون علامه طباطبایی و یت له جوادی آملی، بین زمین دنیایی و بهشت. اتحاد نوعی وجود دارد و بهشت. حالت اخروی زمین دنیایی و چهره ملکوتی همین زمین است. این دیدگاه، متکی برسیاق آیات و شواهد روایی است که به نظر میرسد از دقت بیشتری برخوردار است.https://nj.jz.ac.ir/article_93030_e0c7aa15de8e2ae4976cd16a9b3b7e76.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522بررسی و تحلیل روایات بداءبا تاکید بردیدگاه فریقین9111293062FAفاطمه اصفهانیسطح 4 تفسیر جامعه الزهرا(س)/ کارشناسی ارشد کلام امامیه دانشگاه تهرانJournal Article20190912بداء از اعتقادات مهم و بنیادینی است که علمای امامیه پیوسته از آن دفاع کرده و بزرگان اهل سنت به آن تاخته اند. با بررسی دقیق مفهوم بداء میتوان دریافت که اشکالات ناظر به این بحث, براثر خطا در فهم معنای بداء بوده است؛ چراکه یات متعددی از قرآن کریم و روایات فریقین» اثباتگر معنای بداء هستند. در منابع روایی شیعی» روایات متعددی درباره مساله بداء وجود دارد که این نوشتار به بررسی این روایات پرداخته و ضمن جمعآوری دیدگاه عالمان شیعه و اهل سنت دراین موضوع» به تناقض ظاهری برخی از این اخبار پاسخ داده است . از دستاوردهای این پژوهش» اثبات این مسئله است که بداء منجر به تغییر در علم خدا نمیشود. همچنین بداء در قضای حتمی آلهی جایی ندارد و تنها قدریا قضای غیرحتمی است که بداء در آن راه دارد.https://nj.jz.ac.ir/article_93062_eb0a5a03e8d990963e92e69bfbecd8d6.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522تحلیلی بروصضعیت فرهنگی اجتماعی دوره قاجاربا تاکید برجایگاه زنان11413293063FAراضیه میرعلی ملکسطح 2 مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران/ دکترا مطالعات زنانJournal Article20190912<span>با مداقه در تاریخ فرهنگ هر منطقه،ریشه های عمیق برخی از کنشهای فرهنگی - اجتماعی مردم در قرون بعدی روشن میگردد. در این بین بررسی وضعیت فرهنگی اجتماعی سلسله قاجار که سالهای زیادی بر ایرانیان حکومت نموده و طی این سالها اثرات فرهنگی, اجتماعی» اقتصادی و سیاسی خصوصا در جایگاه زنان بر جای گذاشته اند، قابل توجه است . پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی به تبیین وضعیت زنان موجود در دوران مورد نظر پرداخته و تحلیلهایی را براساس دادههای تاریخی تبیین نموده است . نگاهی گذرا بر اوضاع فرهنگی آن زمان به ویژه در اوایل سلطنت این سلسله نشان می دهد زنان درباری و متمول موقعیت های اجتماعی مناسبتر و زنان بیسواد و غیر متمول موقعیت های پایینتری داشتند. براین اساس با توجه به بالا بودن درصد فقر مالی و فرهنگی در جامعه، اکثر زنان موقعیت اجتماعی نامناسبی داشتهاند. مسائلی چون کم سوادی، خرافاتی بودن، گسترش مرگ و میر کودکان، عدم پایبندی به حقوق زنان و مواردی ازاین دست مشکلات مختلفی را برزنان تحمیل می نمود. در این میان فقر اقتصادی و وضعیت نافرجام سیاسی نیز خود باعث تقسیم بندی زنان در دو طیف متفاوت گردیده بود.</span>https://nj.jz.ac.ir/article_93063_d6b9aa5e8e2af52e6a5a6f04d9114c45.pdfجامعه الزهرا(س)فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه2676-5071612920190522تفاوت معنایی دو واژه اجر و ثواب در قرآن116162284FAنسرین انصاریانمحمد فلاحی قمیاستادیار گروه تفسیر و قرآن و عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه.Journal Article20191212یکی از آموزههای قرآن اعطاء پاداش عمل در دنیا و آخرت است که با واژههائی مانند جزا، عقوبت، اجر، ثواب و ... بیان شده، دو مورد از این واژهها «اجر و ثواب» است که در برخی آیات یکی و در برخی دیگر هر دو آنها استعمال شده، این نوشته به دنبال بیان تفاوتهای این دو واژه در استعمالهای قرآنی است اهمیت بحث این است که برخی واژهها در نگاه ابتدایی مترادف به نظر میرسند اما دقت در استعمال آنها در قرآن حاکی از تفاوتهای ظریف و معناداری در بین آنها است به طوری که امکان جایگزینی یکی از آنها به جای دیگری نیست و این خود نشان دیگری از بلاغت معجزه آسای قرآن است؛ از این رو این پژوهش با بهرهمندی از روش گردآوری کتابخانهای و با پردازش توصیفی تحلیلی به تعریف و تبیین دو واژه «اجر و ثواب» پرداخت و با توجه به موارد استعمال آنها در قرآن به دنبال پی بردن به تفاوتهای آنها بود یافتههای پژوهش این شد که دو واژه «اجر» و «ثواب» در این امور تفاوت دارند: «استعمال ثواب» برای جزای «عمل خیر و شر» و «استعمال اجر» تنها برای «عمل خیر»؛ «بدل از عین بودن» برای «ثواب» و «بدل از منفعت» برای «اجر»؛ «تعیین ثواب» «بعد از عمل» و «تعیین «اجر» «قبل از عمل» ؛ «عطا کننده ثواب» تنها «خداوند» و «عطا کننده اجر» «هم خدا و هم انسان»؛ «شرط ثواب دنیوی»، «نیت» و «شرط اجر دنیوی»، «منفعت» و همین طور «شرط ثواب اخروی» «نیت» و شرط «اجر اخروی» «منفعت همراه نیت» است.https://nj.jz.ac.ir/article_162284_246bd636d50dec42dadac039e506b64b.pdf