2
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق/دانشگاه معارف اسلامی قم
چکیده
انسان در طول زندگی، پیوسته نیازمند تعامل با دیگران است و برای تحقق هر چه بهتر اهداف خود در روابط میانفردی، ناگزیر از توجه به تربیت اجتماعی است؛ از این رو، ضرورت دارد درباره طراحی نظام تربیتی در ساحت اجتماعی به طور جدی اندیشه کرد. در میان ارکان نظام تربیت اجتماعی، مبانی به عنوان منبع استخراج اهداف، اصول و روشها، اهمیت بالایی دارد؛ به گونهای که قوت و ضعف هر نظام تربیتی به میزان اتقان و صحت مبانی آن بستگی دارد. پژوهش حاضر درصدد است تا با روش اِسنادی و از طریق توصیف و تحلیل دادهها، مبانی تربیت اجتماعی را با نگرش به آموزههای اسلامی، اعم از آیات، روایات و منابع تفسیری به دست آورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مبانی تربیت اجتماعی را میتوان ذیل چند مبنای کلی با عناوین «مبانی جامعهشناختی»، «مبانی انسانشناختی» و «مبانی روانشناختی» گنجاند. مبانی جامعهشناختی مواردی از قبیل اجتماعی بودن انسان، تأثیر و تأثر متقابل انسان و محیط اجتماعی، فرهنگپذیری و مسئولیت اجتماعی انسان را در برمیگیرد. از جمله مبانی انسانشناختی میتوان به برخورداری انسانها از فطرت مشترک و کرامت ذاتی اشاره کرد. ذیل مبانی روانشناختی نیز دو مبنای هیجانی بودن و مهرورز بودن انسان قرار میگیرد.
حسینیزاده, سید علی, & موسوی, سمیه السادات. (1397). بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5(127), 95-120.
MLA
سید علی حسینیزاده; سمیه السادات موسوی. "بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی". فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5, 127, 1397, 95-120.
HARVARD
حسینیزاده, سید علی, موسوی, سمیه السادات. (1397). 'بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی', فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5(127), pp. 95-120.
VANCOUVER
حسینیزاده, سید علی, موسوی, سمیه السادات. بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 1397; 5(127): 95-120.