2
کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب.
چکیده
جانشینی پیامبر(ص) یکی از مهمترین مبانی اعتقادی مسلمانان به شمار میرود. در میان شیعیان به این دلیل که جانشین پیامبر(ص) همانند خود او مبین و حافظ دین بوده و وارث علم پیامبر(ص) است، تعیین خصوصیات این جانشین نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین علم ائمه((ع)) به جهت ارتباط آن با توحید و نقش آن در دیگر خصوصیات امامت از جمله مسائل مهم کلام اسلامی به شمار میآید. بر این اساس این موضوع همواره مورد توجه شیعیان بوده و در قرون اخیر از جهات گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود در تعیین محدوده علم ائمه((ع)) میان دینپژوهان اختلاف نظر وجود دارد؛ با توجه به اینکه دیدگاه ایشان در این خصوص، در طول زمان دچار تحول شده است. در این مقاله دیدگاه دو تن از علمای شیعی با تتبع در تألیفات متعدد آنان از جمله "المیزان" و "رساله علم امام" از علامه طباطبایی و "الإرشاد" و "اوائل مقاله" و... از شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است. شیخ مفید از متکلمان و دانشمندان متقدم قائل به محدودیت علم امام و علامه طباطبایی از مفسران و عالمان متأخر، با نگرش روایی قائل به علم نامحدود برای ائمه((ع)) میباشند. (گرچه مرحوم علامه ابتدائاً در تفسیر المیزان علم نامحدود را مختص خداوند میداند) نگارنده با بررسی ادله و لوازم هر دو دیدگاه به این نتیجه میرسد که تفاوتها در مبانی و ادله عقلی و روایی هر دو دانشمند موجب نتایج و برداشتهای متفاوتی در این مسئله شده است.
علیپور, ابراهیم, & کلانتری, سکینه. (1394). علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 2(116), 71-90.
MLA
ابراهیم علیپور; سکینه کلانتری. "علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی". فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 2, 116, 1394, 71-90.
HARVARD
علیپور, ابراهیم, کلانتری, سکینه. (1394). 'علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی', فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 2(116), pp. 71-90.
VANCOUVER
علیپور, ابراهیم, کلانتری, سکینه. علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 1394; 2(116): 71-90.