TY - JOUR ID - 88585 TI - بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی JO - فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه JA - NJ LA - fa SN - 2676-5071 AU - حسینی‌زاده, سید علی AU - موسوی, سمیه السادات AD - هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم AD - دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق/دانشگاه معارف اسلامی قم Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 127 SP - 95 EP - 120 KW - تربیت اجتماعی KW - مبانی تربیت اجتماعی KW - مبانی جامعه‌شناختی KW - مبانی انسان‌شناختی KW - مبانی روان‌شناختی DO - N2 - انسان در طول زندگی، پیوسته نیازمند تعامل با دیگران است و برای تحقق هر چه بهتر اهداف خود در روابط میان‌فردی، ناگزیر از توجه به تربیت اجتماعی است؛ از این رو، ضرورت دارد درباره طراحی نظام تربیتی در ساحت اجتماعی به طور جدی اندیشه کرد. در میان ارکان نظام تربیت اجتماعی، مبانی به عنوان منبع استخراج اهداف، اصول و روش‌ها، اهمیت بالایی دارد؛ به گونه­ای که قوت و ضعف هر نظام تربیتی به میزان اتقان و صحت مبانی آن بستگی دارد. پژوهش حاضر درصدد است تا با روش اِسنادی و از طریق توصیف و تحلیل داده‌ها، مبانی تربیت اجتماعی را با نگرش به آموزه‌های اسلامی، اعم از آیات، روایات و منابع تفسیری به ‌دست آورد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مبانی تربیت اجتماعی را می‌توان ذیل چند مبنای کلی با عناوین «مبانی جامعه‌شناختی»، «مبانی انسان‌شناختی» و «مبانی روان‌شناختی» گنجاند. مبانی جامعه‌شناختی مواردی از قبیل اجتماعی بودن انسان، تأثیر و تأثر متقابل انسان و محیط اجتماعی، فرهنگ‌پذیری و مسئولیت اجتماعی انسان را در برمی­گیرد. از جمله مبانی انسان‌شناختی می‌توان به برخورداری انسان‌ها از فطرت مشترک و کرامت ذاتی اشاره کرد. ذیل مبانی روان‌شناختی نیز دو مبنای هیجانی بودن و مهرورز بودن انسان قرار می‌گیرد. UR - https://nj.jz.ac.ir/article_88585.html L1 - https://nj.jz.ac.ir/article_88585_9c08b759f03b6f99b4be8b1a309875dd.pdf ER -