2
نویسسطح چهار تفسیر تطبیقی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه
چکیده
از موّلفههای روش پیشنهادی خولی در تفسیر ادبی معاصر، تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی است. نظر به نوآوریهای دیدگاه خولی، در این دو بخش و نیز تاثیر آن در تعامل علوم انسانی با اسلامی، هدف اصلی این مقاله، تحلیل آراء خولی در این دو محور است که این مهم، به روش تحلیلی مبتنی بر دادههای کتابخانهای و آثار تفسیری خولی و تفسیر بنتالشاطی تجزیه و تحلیل خواهد شد. برآیند نوشتار حاضر این است که خولی به دلیل اشکالات مکتب تفسیری اهل سنت، ضمن مرجعیتدادن به قرآن با تفسیر موضوعی و استفاده از تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی، قصد فهم دقیقتر قرآن و اثبات توانمندی قرآن در رفع مشکلات امروزی و تطابق فهم ادبی قرآن با نیازهای روز جامعه را داشت که نقطه قوت دیدگاه اوست و اشکالات غایی و روشی دیدگاه خولی، در تحلیلهای جامعهشناختی آن، تاثیر منفی نداشته است. در تحلیلهای روانشناختی نیز صرف نظر از ایده اسطورهایدانستن قرآن خلفالله، اشکالی متوجه این نوع تحلیلها در خود آثار خولی نیست؛ ضمن آنکه کارکردهای مثبت تحلیلهای روانشناختی در تفسیر بنتالشاطی قابل مشاهده است. این امر نشان میدهد اصل این دیدگاه در این دو محور قابل توجه است و بسته به نوع کاربرد آن در تفسیر باید اعتبارسنجی شود. با لحاظ ضوابط و قواعد صحیح تفسیری، کاربست گزارههای دیدگاه خولی در این دو محور، فهم دقیقتر و کاربردیتر از آیات به دست میدهد.
طیب حسینی, سید محمود, & پیشوایی, فریده. (1399). بررسی کاربست تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی در تفسیر ادبی، با تمرکز بر دیدگاه امین خولی و بنت الشاطی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 7(136), 31-58.
MLA
سید محمود طیب حسینی; فریده پیشوایی. "بررسی کاربست تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی در تفسیر ادبی، با تمرکز بر دیدگاه امین خولی و بنت الشاطی". فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 7, 136, 1399, 31-58.
HARVARD
طیب حسینی, سید محمود, پیشوایی, فریده. (1399). 'بررسی کاربست تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی در تفسیر ادبی، با تمرکز بر دیدگاه امین خولی و بنت الشاطی', فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 7(136), pp. 31-58.
VANCOUVER
طیب حسینی, سید محمود, پیشوایی, فریده. بررسی کاربست تحلیلهای روانشناختی و جامعهشناختی در تفسیر ادبی، با تمرکز بر دیدگاه امین خولی و بنت الشاطی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 1399; 7(136): 31-58.