سطح سه جامعه الزهرا(س)/رشته تفسیر و علوم قرآن/ مدرس جامعه الزهرا(س)
چکیده
از مهم ترین تحولات قرن اخیر، پیشرفت برقآسای تکنولوژی است که تعدد و گستردگی عوامل تاثیرگذار بر تربیت فرزندان و آیندهسازان جامعه اسلامی را به دنبال داشته است. ارتباط با جوامع دیگر از طریق رسانههای گوناگون و راهاندازی جنگ نرم از سوی دشمنان قسمخورده اسلام، سبب کمتوجهی افراد جامعه به متون دینی، به ویژه قرآن و در نتیجه، دور شدن از هدف اصلی خلقت شده است. از این رو، لازم است الگوهای قرآنی تربیتکننده و رشددهنده شخصیت افراد جامعه معرفی شوند. قرآن که عهدهدار هدایت انسان است، قصههایی از گذشتگان را با هدف عبرتگیری مطرح میکند. یکی از آنها قصه حضرت مریم(علیهاالسلام) است که میتوان آن را از زوایای گوناگونی بررسی کرد. این مقاله با بهرهگیری از متون تفسیری و با روش توصیفی، عهدهدار پرداختن به مهمترین عوامل تربیت حضرت مریم(علیهاالسلام) است. این عوامل شامل: وراثت، مادر، محیط، معلم، اراده و امدادهای غیبی است.
آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ معاصر عربیـفارسی، چاپ دوازدهم، تهران: نشر نی، 1389.
آقا تهرانی، مرتضی، حیدری کاشانی، محمدباقر، خانواده و تربیت مهدوی، چاپ اول، بیجا: اتود، 1389.
ابن ابیالحدید، عبدالحمید بن هبةاللّه، شرح نهجالبلاغه لابن ابیالحدید، محقق: محمد ابوالفضل ابراهیم المرعشی النجفی، چاپ اول، قم: مکتبة آیة اللّه المرعشی نجفی، 1404ق.
ابن عجیبه، احمد بن محمد، البحرالمدید فی تفسیر القرآن المجید، محقق: احمد عبدالله قرشی رسلان، قاهره: دکتر حسن عباس زکی، 1419ق.
ابن عربی، ابوعبدالله محییالدین محمد، تفسیر ابن عربی، محقق: سمیر مصطفی رباب، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422ق.
خیری آوروند, افسانه. (1396). جستارهایی در بنیادهای تربیتی حضرت مریم علیها السلام از منظر قرآن. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 4(124), 27-48.
MLA
افسانه خیری آوروند. "جستارهایی در بنیادهای تربیتی حضرت مریم علیها السلام از منظر قرآن". فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 4, 124, 1396, 27-48.
HARVARD
خیری آوروند, افسانه. (1396). 'جستارهایی در بنیادهای تربیتی حضرت مریم علیها السلام از منظر قرآن', فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 4(124), pp. 27-48.
VANCOUVER
خیری آوروند, افسانه. جستارهایی در بنیادهای تربیتی حضرت مریم علیها السلام از منظر قرآن. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 1396; 4(124): 27-48.