روایات اسباب نزول، از جمله مباحث مطرح در علوم قرآن است که در تفسیر آیات قرآن همواره مورد توجّه بسیاری از مفسّران و قرآنپژوهان بوده است. افزون بر آن، در پژوهش قرآنی واژهشان نزول نیز در کنار واژه سبب نزول به کار رفته است. پرسش اصلی این است که این دو مقوله چه تفاوتی با هم دارند و به چه علت دو لفظ خاص به کار برده میشود؟ شناخت دقیق این دو باعث به کار بردن هر یک در جایگاه مناسب خود و پردهبرداری صحیحتر از آیات میشود. در این مقاله، نظر علامه طباطبایی و آیتالله معرفت، دو مفسر بزرگ معاصر شیعه درباره تفاوت یا عدم تفاوت به صورت تطبیقی بررسی خواهد شد و مفهوم لغوی و اصطلاحی شأن و سبب نزول، اهمیت و ضرورت بحث و جایگاه اسباب نزول ارزیابی میشود. علامه طباطبایی(ره) علاوه بر نظر منتقدانه نسبت به این روایات، تفاوتی میان شأن و سبب نزول قائل نیستند و فقط در صورت وجود شرایط مورد نظر ایشان، روایات مذکور قابلیت استفاده برای تبیین و توضیح آیات را دارند؛ اما آیتالله معرفت میان این دو مقوله تفاوت قائلاند و معتقدند شأن نزول اعم از سبب نزول است. همچنین اگر آیهای درباره اتفاقی در گذشته یا حال به عنوان عبرت و توضیح باشد، شأن نزول اعم از سبب نزول است.
روزبه, هانیه. (1397). بررسی تطبیقی شأن نزول و اسباب نزول با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیتالله معرفت. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5(126), 114-135.
MLA
هانیه روزبه. "بررسی تطبیقی شأن نزول و اسباب نزول با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیتالله معرفت". فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5, 126, 1397, 114-135.
HARVARD
روزبه, هانیه. (1397). 'بررسی تطبیقی شأن نزول و اسباب نزول با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیتالله معرفت', فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 5(126), pp. 114-135.
VANCOUVER
روزبه, هانیه. بررسی تطبیقی شأن نزول و اسباب نزول با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیتالله معرفت. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه, 1397; 5(126): 114-135.